Ton Hilderink | De veelzijdige tekstschrijver

‘Wat je onderwerp ook is, ik maak er een goed verhaal van’

Bedrijven en mensen zitten vol verhalen. Als tekstschrijver mag ik die verhalen in woorden vatten. Treffend, begrijpelijk, relevant en volgens de afspraken voor spelling en grammatica. Stelregel: bij twijfel over de correcte schrijfwijze zoeken we het op.

Commerciële en informatieve teksten – en alles ertussenin

Ik schrijf commerciële en informatieve teksten. En alles ertussenin. Is vindbaarheid in Google een issue? Dan pas ik SEO-schrijftechnieken toe. Wil je lezers aanzetten tot actie? Dan schrijf ik teksten met een maximale verleidingsfactor. Tekst moet boeien, binden en activeren.

Online marketing en content marketing. Daar draait het tegenwoordig om. Ik draai daar vrolijk in mee, in de wetenschap dat de behoefte aan goed geschreven content groot is.

Teksten die verleiden

Al jaren ben ik als huis- en hofschrijver verbonden aan een stormbestendig rederijbedrijf. In de goede tijd, voor de crisis, hielpen mijn teksten investeerders te verleiden. Scheepsparticipaties gingen als warme broodjes. In de daarop volgende ‘uitdagende’ jaren leg ik in jaarverslagen uit waarom het met de rendementen maar niet wil zomeren. De transparantie wordt zeer gewaardeerd.

Schrijven voor werkgevers en werknemers

Wie heeft er tegenwoordig geen website? Ik schrijf er passende teksten voor. Zo was ik nauw betrokken bij het samenstellen, schrijven en onderhouden van content voor een landelijke uitzendorganisatie. Mooi werk, met veel overlegmomenten. Als je daar toch bent, kijk dan ook naar mijn sollicitatieblogs.

Voor juristen en actuarissen

Met evenveel plezier schreef ik teksten voor de meest bevlogen advocaten en notarissen van Noord-Nederland. Welke juridische talenten willen daar na lezing niet werken?

Gecompliceerde materie tot de kern terugbrengen, begrijpelijk maken voor buitenstaanders, in een vorm die recht doet aan de insiders. Ik doe het graag. Onder meer binnen een uniek collegiaal samenwerkingsverband, met permanente terugkoppelingen van de knapste actuarissen van Nederland.

Voor wetenschappers en studenten

Met regelmaat schrijf ik artikelen voor een van de oudste universiteiten van Nederland. Ze verschijnen op de eigen website en op LinkedIn. Inhoudelijk en leerzaam werk. Waardoor ook ik geregeld nadenk over de houdbaarheid van onze gezondheidszorg.

Schrijven over innovaties en transities

Innovaties en transities. Je kunt me er midden in de nacht voor wakker maken. Zeker als er maatschappelijke belangen mee gediend zijn.

Schrijven voor starters

Startende ondernemers op gang helpen. Met inhoudelijke adviezen en betaalbare teksten. Belangrijkste tip: houd het simpel. Je ziet het terug in mijn teksten voor een inmiddels succesvolle detacheerder van engineers. Zijn collega-ondernemers van Werving & Selectie waren zo enthousiast, dat ik hun website meteen ook mocht herschrijven. Kwestie van klikken en kloppen.

Soms loop je startende ondernemers tegen het lijf die al een rijkdom aan ervaring meedragen en een even boeiend als persoonlijk verhaal te vertellen hebben.

Nieuwsartikelen, interviews, blogs

Content marketeers zijn gek op nieuwsberichten, interviews en blogs. Logisch. Als je frequent content aan je website toevoegt, komt dat de vindbaarheid ten goede. Met een beetje creativiteit is er altijd wel iets te schrijven en te melden.

Om meer verkeer naar de betreffende websites- en shops te trekken, schrijf ik bijvoorbeeld blogs over koffietrends en trekpleisters in Drenthe.

Met hetzelfde doel schrijf ik voor een boekingskantoor voor eminente sprekers minibiografieën met een hoog SEO-gehalte.

Nog een paar dan… SEO-blogs over fenomeen payrolling.

Nooit uitgeschreven

Wat heb ik een hoop geschreven, realiseer ik me tijdens het samenstellen van deze bloemlezing. En het is nog lang niet alles. Toch loop ik niet naast mijn schoenen. Grootmoeders les voor journalisten die zichzelf groter maken dan ze zijn, is tijdloos: ‘Morgen ligt de krant in de kattenbak’.

Online teksten blijven langer staan, maar als je wilt blijven scoren, is het verstandig om ook die met regelmaat te verversen. Wat je onderwerp ook is, ik maak er een goed en actueel verhaal van.