Kip, ik heb je!

In elke Madeleine van de Franse koekjesfabrikant StMichel zit voor 100% scharreleieren verwerkt. Om ons dat in te prenten, stuurt de koekjesbakker zijn kippen op reis. Naar alle uithoeken van het internet. En wij, brave consumenten, mogen ze vangen. Dan maken we kans op? In ieder geval niet op het verzameld werk van de schrijver die het Franse cakeje onsterfelijk maakte.

Kiplekkere Madeleine

 

De Madeleine van Marcel Proust

Nee. We maken geen kans op het het werk van de grote Franse schrijver Marcel Proust die de verteller in À la recherche du temps perdu een Madeleine in een kop met bloesemthee laat dopen. De delicate smaak brengt de verloren tijd tot leven. Onbekommerde jeugdjaren, doorgebracht in het buitenhuis van zijn oudtante Léonie, in Combray, Normandië, trekken als trage filmbeelden aan hem voorbij.

Dit meesterwerk (7 delen, 3000 pagina’s) kan er niet af. De koekjesbakker pakt uit met 20.000 pakjes Madeleines. Eén zo’n pakje kunnen we winnen met het online ‘kip-ik-heb-je-spelletje’. Winkelwaarde van het pak met cakejes: circa € 2,20. Daarvoor moet je wel zo lang mogelijk op de website blijven hangen. Want elk moment kan er een kip langskomen. En je vergroot je kansen als je meedoet op Twitter en Facebook. € 2,20. Een koopje! Want met jouw naam en e-mailadres kunnen ze je voor de rest van je leven koekjes van eigen deeg blijven sturen.

Maar eerlijk is eerlijk, het levert wél leuke plaatjes op, zo’n reislustige kip.

Koek en ei

Over die reislustige kip uit Saint Michel is nagedacht en vergaderd. Het gouden ei is gelegd door een goed betaalde creatieve staf die de koekjesbakker wist te overtuigen van het concept. Het idee is misschien dat ook wij de ‘verloren tijd’ herbeleven zodra we een hapje van de Madeleine van koekjesbakker StMichel (anno 1905) nemen – een tijd waarin het leven van de kip koek en ei was. Waarin het woord ‘legbatterij’ nog moest worden uitgevonden.

Of er zit een heel ander Groot Idee achter. Je weet het niet. Afgelopen week keek ik naar een aflevering van VPRO’s Tegenlicht: What makes you click. De documentairemakers lieten zien dat we allemaal deelnemen aan één groot internetexperiment. Of we willen of niet. Minieme verschillen in websites hebben immense gevolgen. Een ander woord, een ander plaatje, een andere kleur of een ander lijntje kan beslissend zijn voor de vraag of we wel of niet toegeven aan onze koopimpuls. Dat wordt allemaal uitgeprobeerd en getest.

Logisch, toch?

Stel je voor dat de tijd die we op internet doorbrengen verloren tijd is!