Boerkiniverbod werkt als boemerang

Verbied een boek, en iedereen wil het lezen. Roep een banvloek uit over een film, toneelvoorstelling of cartoon, en iedereen wil hem zien. Vaardig een boerkiniverbod uit, en het decente badpak gaat als broodjes over de virtuele toonbank.

Boerkiniverbod

Een publiekelijk uitgevaardigd verbod. En daar omheen het liefst een heleboel publiciteit. Positief of negatief, dat dondert niet. Marketeers zijn er dol op. Want een aloude zegswijze luidt: verboden vruchten smaken het zoetst. Je verkoopcijfers rijzen geheid de pan uit. Betere reclame is er niet. Gratis en voor niks.

Boerkineverbod ontketent stille revolutie

Dat blijkt maar weer nu een aantal illustere Franse badplaatsen een boerkiniverbod heeft uitgevaardigd, goedgekeurd door de Franse rechter, en daarmee de kernwaarden van de Franse Revolutie tart – Liberté, Egalité, Fraternité.

Sinds dat verbod ziet Aheda Zanetti, die het decente badpak in 2004 bedacht en er sindsdien 700 duizend stuks van verkocht, de verkoopcijfers rap stijgen. Met 35 tot 40%. Haar online shop kan de boerkini’s bijna niet aanslepen. De BBC maakte als eerste melding van dit fenomeen. De volgzame Volkskrant citeert Zanetti: ‘De boerkini is er niet om moslima’s te onderdrukken, maar om ze te bevrijden. Het is een werktuig van integratie dat belijdende moslima’s in staat stelt volop te profiteren van de geneugten van het strand.’

De verkoopcijfers laten zien dat de Françaises/moslima’s zich op dit punt door de Franse wetgever in ieder geval geen strobreed in de weg laten leggen. Ondanks intimiderend gedrag van enkele Franse gendarmes op zonovergoten Franse stranden, die vrouwen dwongen zich ter plaatse te ontkleden! Tegen dat schandalige machtsvertoon in ontketenen de vrouwen een stille, geweldloze ‘revolutie’; simpelweg door op internet die badkleding te bestellen waar zij zich prettig bij voelen. En dat alles op grond van de pijlers van de Republiek: Vrijheid, Gelijkheid, Broederschap!